The Peace Program as a Promoter of Discipline in Primary School Children in Michoacán, Mexico
Abstract
The teaching profession poses a challenge for both experienced and inexperienced education professionals, not in terms of knowledge transmission, but in the consolidation of meaningful learning, where discipline plays an important role. This work aimed to train teachers in group management so that children, through play and fun, recognize the existence of rules and boundaries in the places they interact and learn to respect them in their interactions with others, facilitating the teacher's work in establishing discipline in the classroom. This intervention took place in a school in the town of Cuto del Porvenir in Michoacán, Mexico, involving three groups of sixth-grade students and their respective teachers, totaling 102 individuals. Playful activities based on the contents of the Peace Program were adapted as tools for the sessions. The intervention was based on the Participatory Action Research model. It involved observer logs, teacher discourses, a self-control program with the children, led by the teachers and monitored by a psychology professional. The results confirmed the significance of the psychologist's intervention as a trainer for teachers, creating skills and competencies for their professional development instead of directly intervening with the group.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado