Entrepreneurship as a supportive element in higher-level tutorial practice
Abstract
Currently, due to the national economic context, the establishment of an entrepreneurial mindset has been promoted right from the classroom. As a result, Institutions of Higher Education have a current interest in fostering the creation of new businesses among their students, creating an entrepreneurial environment that stimulates the entrepreneurial attitude within their student community. Specifically, the Institutional Program of Academic Tutoring was formally conceived at the Universidad Autónoma del Estado de México starting in 2004, where the role of a tutor accompanying the student throughout their educational journey was envisioned, spanning from high school to Higher Education. This was the turning point where the significance of tutoring was recognized in the academic and personal life of the student. The intention was to decisively influence the holistic development of the student, as apart from disciplinary academic support, tutoring also serves a formative function. Particularly in this paper, the importance of entrepreneurship is highlighted as a complementary element in the tutoring practice. This ensures that the student being tutored maintains interest in the program while simultaneously benefiting from the guidance aimed at the creation of new businesses that, in turn, contribute to the country's development.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado