Psychoemotional and Identity Processes in Psychology Students: A Qualitative Analysis of the Completion of the Degree Final Project
Abstract
The culmination of professional studies represents a pivotal stage in the reconfiguration of student identities. This study focused on the psychoemotional dynamics and identity processes of university psychology students during the preparation of their degree final projects, utilizing a descriptive and interpretative qualitative methodology. The proposal aimed to explore how the students' identities and emotions influence their academic and professional journey. Through semi-structured interviews, systematic observation, and focus groups, data were collected that allowed a holistic understanding of the interaction between personal identities and academic performance in this transition period. The purposeful selection of participants from the "Degree Seminar" provided a wide range of perspectives on this process. The results highlighted the critical importance of integrating psychoemotional support within educational settings for end-of-study phases. The influence of psychoemotional dynamics and identity processes on academic performance and student well-being is undeniable, underscoring the need for educational practices that promote an inclusive and effective learning environment. The implemented psychoemotional support model proved to be an innovative pedagogical strategy, emphasizing the importance of reflection and dialogue spaces in the educational process. This approach not only facilitates the integration of students' personal experiences into their academic project but also encourages the conduct of meaningful research, highlighting the crucial role of teaching staff in the effectiveness of these pedagogical strategies.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado