Model of moral judgment, to strengthen decision-making in students of a University
Abstract
This article constitutes a reflection exercise on the Moral Judgment Model, with the objective of proposing it in the teaching work of a Pedagogical University of the State of Mexico, encouraging students to make decisions, generating both an internal and external analysis of various situations. and conflicts, forging significant experiences and learning. Under a qualitative approach and a diagnosis of January-February 2024, through a questionnaire applied to teachers and students of the second semester of the University under study. It was identified that the majority of students do not have a clear vision regarding what decision-making entails, which is why they do not move on to the main thing, which is experience, since critical thinking is not generated that strengthens each one of the activities proposed by teachers, which causes decision-making to be influenced by third parties. Given the need to strengthen the student's decision-making through the Moral Judgment Model, because through their decisions they define the course of their life, pedagogical strategies are proposed that allow them to reflect on problematic tasks with moral dilemmas, in which students They must choose what to do in conflict situations with a high or low level of morality, in order to observe the process and the use of the cognitive and emotional components to carry out their choice, where the important thing in making the decision is to think about the consequences of these.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado