Evaluation of Self-Esteem in Institutionalized Older Adults in Morelia, Michoacán
Abstract
Self-esteem, being a central axis in the way in which experiences are interpreted and assumed, should be considered a health priority, especially in the older adult sector, since good self-esteem allows the generation of emotional strategies that facilitate adaptation to this stage and, therefore, a better quality of life. The objective of this work is to evaluate the degree of self-esteem of institutionalized older adults in the city of Morelia. The research is based on a quantitative, descriptive-correlational methodology, with a non-experimental, cross-sectional design. The Rosenberg scale was used as an instrument. Based on a non-probabilistic sampling, selected by convenience, the participation of 48 older adults, whose age ranged from 69 to 93 years and who were in a situation of institutionalization in the Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado (Issste) of the capital of Michoacán, Mexico, was achieved. The main findings reported that two out of three older adults had fair to high self-esteem. Likewise, a relationship was found with schooling, the decision to institutionalize and with the fact that the partner is in a situation of institutionalization. Even so, the results show the need to pay attention to that percentage that is affected by low self-esteem, since being able to face the challenges of old age with greater resources will allow for a better quality of life, thus contributing to lessen the impact on the health sector of what is known as demographic aging, an unprecedented challenge.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado