Psychoaffectiveness in current university nursing education
Abstract
Introduction. Current education, organized in competencies, implies the recognition of multiple intelligences, above all, emotional intelligence. It is the job of teachers of any profession to contemplate emotions within their didactic planning, work on them consciously and evaluate them, to propose improvements in the education of students in the following semesters, and to improve the work of the teacher in semesters. later. Methodology. The work was approached as an exploratory descriptive documentary research, through a qualitative approach, using the data-based theory approach based on the analysis of different theoretical sources, which reflect psycho-affectiveness (emotional education) as transversal content and necessary in the undergraduate university training of the nursing career. Development. Teachers are creators of learning spaces in education, be it face-to-face, mixed, distance or in any modality. It is necessary to understand four factors linked to emotional education: motivation, cognitive abilities, learning styles and curricular objectives. For teaching work in emotional education, it is advisable to consider that each student, as well as the teacher, must initially be aware of the emotions that they are feeling at a given moment. And not only that, identifying them, differentiating them and establishing control over them to the extent possible, will allow these future professionals to provide a better service to the people in their charge. The teachers of the nursing career have the responsibility of this work with the emotional aspect, starting from the metacognition of emotions, to later manage, control and respond in the best possible way to the stimuli received from inside or outside. Conclusions. The current education provided by universities and higher education institutions is mainly based on work by competencies. Competencies include three components: theoretical knowledge, practical knowledge and attitudinal knowledThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado