Analysis of the Educational Model for Comprehensive Training and the Mexican Dual Training Model. Implementation proposals
Abstract
The current demands of the population in terms of education and employability have given the guideline to implement different educational models in universities. The implementation of these is an attempt by universities to respond to a changing society; therefore, there are several educational models that are currently being implemented. In Mexico, the Mexican Model of Dual Training (MMDT), which allows a balance between theoretical content and experiential practices, has been used in the field of education. On the other hand, in the last decade, universities, including the Universidad Autónoma de Yucatán (UADY), have implemented Educational Model for Comprehensive Training (MEFI, by its acronym in Spanish), which is the institution's response to train students in the social, professional, and personal fields. Considering the mentioned above, the present work offers a vision of the elements included in each of the models discussed. Nevertheless, and considering the existing relationships between both models, the purpose of the study is the recognition of such relationships based on the elements that each model incorporates. For this purpose, this qualitative research opted for a comparative documentary study; the data collected were found through the analysis of the official documents of each model. As a result, it was found that the aspects that make up the MMDT partially or totally coincide with the characteristics that identify Learning Centered Education (LCE) and Competency-Based Education (CBE) proper to the MEFI. Likewise, flexibility is recognized as a characteristic of the MMDT and the axis of the MEFI. In addition, there are also congruencies between the purposes of CBE and those of the dual model.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado