Impact of the Use of Information and Communication Technologies in a Consulting Company Located in Southeast Mexico
Abstract
Introduction: Information and Communication Technologies (ICT) have progressively transformed the way resources are managed within organizations. ICTs add value to the different activities and operations that allow an Entity to be competitive, modern and provide a service focused on the institutional mission. Objective: The present research has the general objective of determining the impact of the use of information and communication technologies; as well as administrative management in a Consulting company located in the southeast of Mexico; taking into account the perception of the administrative staff of said institution. Methods: The methodology used in the research was following the basic quantitative approach, descriptive correlational level with a non-experimental, cross-sectional design. It was applied to 15 collaborators who were key actors in the research. In this study the sample was the total population. As a data collection technique, the survey was used through two instruments with a Likert scale: a) Information Technology Questionnaire and b) the Administrative Management Questionnaire, both instruments developed by the researcher. Results: The results indicate that the impact of ICT on the administrative management of the organization is moderate, based on the current limitations of the flow of information with users. Conclusion: The information system has not been integrated with all the departments of the consulting company. Despite having technological tools to maintain interactivity with suppliers and customers, the organization's personnel do not know them completely due to the resistance to change that carrying out tasks in a different way implies. Therefore, it is suggested to establish management parameters regarding information technologies to facilitate the use and inclusion within the organization, establishing trends of better use and projection for the benefit of collaborators and users.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado