Depression and Anxiety in Adolescents: Social wellness impact
Abstract
Introduction. Adolescence constitutes a period of growth, but due to these characteristics it may also be conceived as a stage exposed to multiple risk factors and possible risky behaviors (García et al., 2020). Aim. To determine the existence of symptoms of anxiety and depression in adolescents and the influence that social well-being exerts on them. The hypothesis proposes that the greater the social well-being, the lower the indicators of anxiety and depression in adolescents. Method. It was based on a quantitative methodology, a non-experimental design with a descriptive-correlational scope. The sample chosen under an intentional non-random sampling was 337 adolescents; The instruments used were: Beck Anxiety Inventory, Kutcher Depression Scale and the Social Well-Being Scale (Keyes, 1998; Blanco & Díaz, 2005), which were applied with prior informed consent from the parents. Data were analyzed using measures of central tendency, Pearson's Correlation Coefficient, and Linear Regression. Results. The findings show a dominance of high levels, which demonstrates traits of depression in adolescents. Regarding anxiety, in somatic the medium level predominates and in the cognitive component the high levels dominate. Correlational analysis showed an inverse relationship between social well-being and anxiety along with depression. Linear regression analysis revealed that social integration and social coherence mainly predict between 17 and 23% of anxiety variability, and 30% of depression. conclusions. It is concluded that there are indicators of depression and anxiety in the study sample, which is a risk. The more social well-being the younger adolescents experience, the more depressive and anxiety traits are in them, thus confirming the hypothesis. In this way, it acts as a protective factor against mental health problems.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado