Improvement of the administrative operation plan adapted to the new labor normality derived from COVID in a University of the Mexican Southeast
Abstract
Introduction: In order to leave a precedent that is useful for future generations of administrative collaborators who find themselves in the need to assume circumstances derived from some contingency, this work concentrates tools, guidelines, as well as various implementations that were carried out at a strategic level. and organizational with the administrative staff who worked during the Covid-19 pandemic at a University in the Mexican Southeast. Objective: The general objective of this research is to make a proposal that promotes improvements in the guidelines that were applied in the administration of the University during the different stages of the contingency. Methods: The research is applied, of exploratory depth, of a quantitative type, with a non-experimental, longitudinal design, where, for example, the restrictions that the personnel faced with respect to the infrastructure, equipment and logistics for the study are mentioned. achievement of its functions. Results: The results show a proposal for management and continuous improvement based on the experience gained by the need for social isolation during the ravages of Covid-19, which allows better control over the adversities that may arise in a case of risk. for the health and integrity of the collaborators, thus promoting outstanding concepts such as planning, forecasting, prevention and response to risks. Conclusions: This vision of the labor situation confirms the importance of administrative/economic planning and forecasting to which entities must always submit, since only in this way increases the probability of combating in a more efficient and effective way a response to some event that requires modifying and/or adapting normality.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado