Women in the tourist area: cases in Latin America
Abstract
Latin America is a region that has historically been classified under the stereotypes of the phenomenon called "machismo", which the Royal Spanish Academy defines as: Attitude of arrogance of men with respect to women. This is a descriptive study, which compares cases of Latin American women from different countries (Mexico, Colombia and Brazil), who work in the field of tourism; fulfilling different functions and offering different services according to their context. This research is carried out using the interview technique, which has as its instrument a script of structured open questions. This methodology allowed to compare through the analysis of the discourse, the diverse situations that some women live in their role as microentrepreneurs or subordinates in the area of tourism, responding to the following categories from their different perspectives and profiles: job opportunities, obstacles they face, professional projection for the future and challenges that live in a macho context. Coming to the conclusion that it is necessary to change the way of perceiving women in different work spaces, starting from the education that is given to girls and boys in Latin America, in their homes and continuing with the example that adults can give treating everyone equally, without questioning the talent or capacity of a person just for being a man or woman, creating fair and respectful environments for all.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, CDHIS se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artÃculos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autorÃa del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artÃculo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado